WELKE GEGEVENS MOETEN WORDEN OPGESLAGEN?

 

Klanten

Ten eerste moeten de NAW-gegevens van de klanten opgeslagen worden. Het bedrijf GoBlue maakt alleen gebruik van B2B-klanten (business to business). NAW-gegevens zijn: naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres. Wanneer deze gegevens opgeslagen zijn, wordt er een klantnummer aan gekoppeld. Het klantnummer wordt aangemaakt op basis van de postcode: D3893GC001. De D staat voor debiteur dan volgt de postcode en het nummer 001, is er een tweede klant met dezelfde postcode dan is het 002 enzovoort. Onder het klantnummer worden alle verdere gegevens van de klant opgeslagen zoals: geplaatste bestellingen, (openstaande) facturen en eventuele herinneringen/aanmaningen.

 

Leveranciers

Net zoals bij de klanten worden als eerste de NAW-gegevens vastgelegd. Vervolgens wordt daar een leveranciersnummer aan gekoppeld. Het leveranciersnummer wordt ook aangemaakt op basis van de postcode: C8271PJ001. De C staat voor crediteur dan volgt de postcode en het nummer 001, is er een tweede leverancier met dezelfde postcode dan is het 002 enzovoort. Door middel van dit leveranciersnummer kan in het systeem eenvoudig en snel een inkooporder aangemaakt worden. Als men op het leveranciersnummer zoekt, komen alle nog lopende en al afgesloten inkooporders naar voren. Daarnaast is er een standaardinkooporder, omdat altijd dezelfde onderdelen worden ingekocht. In deze standaardinkooporder hoeven dan alleen indien nodig de aantallen aangepast te worden.

 

Voorraad

De voorraad van GoBlue bestaat uit onbewerkte chips (halffabricaten), onderdelen om de chips af te maken en bewerkte chips (eindproduct). In het ERP-systeem wordt aan de hand van de in- en verkooporders automatisch de hoeveelheid voorraad bijgehouden. In het ERP-systeem is een veiligheidsvoorraad ingesteld, zodra de voorraad onder deze veiligheidsvoorraad komt, gaat er een melding naar de inkoopafdeling.

 

Personeel

Ook van het personeel worden als eerste de NAW-gegevens opgeslagen. Daarnaast worden de gewerkte uren, (opgenomen) verlof-uren, overuren en ziekmeldingen bijgehouden. Ook staan behaalde diploma’s, certificaten en de functie geregistreerd.