BIG DATA EN MARKETING INTELLIGENCE
Big data
Big data is de digitalisering van de maatschappij. Belangrijk hiervoor zijn de opkomst van de social media en het vele gebruik van mobiele apparaten en dat resulteert in een enorme hoeveelheid data. Het gaat bij big data dus vooral om de hoeveelheid data, de snelheid en de diversiteit. Het Erp-systeem slaat alle data die binnenkomt op. De verschillende afdelingen versturen hun eigen informatie naar de Erp-systemen en daar wordt het dan opgeslagen. In deze Erp-systemen kan de verworven informatie weer eenvoudig worden teruggevonden.
Marketing intelligence
Marketingintelligence is het proces waarbij klant-, markt- en bedrijfsinformatie worden vertaald naar marketing- en verkoopactiviteiten. Tijdens dit proces worden vier fases doorlopen, namelijk het vergaren van marketinggegevens, de transformatie van gegevens naar informatie, het creëren van intelligence door analyse en het uiteindelijk uitvoeren van marketing- en verkoopactiviteit die hiermee een nieuwe gegevensstroom op gang brengen. GoBlue hoeft hiervan niet echt gebruik te maken, omdat GoBlue het enige bedrijf is die deze producten verkoopt. Het enige wat wel belangrijk is, is dat autoproducenten van het bestaan van het product afweten. GoBlue levert alleen aan autoproducenten waardoor het weinig marketinginformatie nodig heeft.